Dashboard NK Tegenwippen

Een ranking is een goede basis voor je dashboard. Nu het NK Tegelwippen bijna is afgelopen, een shout out voor dit dashboard waarin je gemeenten kunt vergelijken op hoeveel tegels er zijn gewipt. In de ranking.

Hoe je zelf een ranking maakt (en verder uitbreidt met een interactieve staafdiagram in verschillende kleuren) staat in dit blog uitgelegd. Wat uit het dashboard inspireert voor andere dashboards en wat kan ik hiervan leren? Dat staat hieronder:

Ranking op de website van het NK Tegelwippen

Wat ga ik jatten?

Het informatie vraagteken bij de kolomnamen. Je zult makers de kost moeten geven die dit soort dingen vergeten uit te leggen. Pluspunten dat de makers TPI (Tegels Per 1.000 Inwoners) hebben uitgelegd. 

Een zoekfunctie. Hoewel ‘slechts’ 81 van de 352 gemeenten in deze lijst staan; volgend jaar doen natuurlijk een stuk meer gemeenten mee. Dat je niet door een lange lijst hoeft te zoeken of de sneltoets voor zoeken hoeft te bedenken is winst. 

De derby’s zijn goed bedacht. Gemeenten die niet meer kunnen winnen of een plek in de top 10 kunnen krijgen, kunnen de strijd op deze manier nog tegen een vergelijkbare gemeente opnemen en zo toch ‘winnen’. Voor de gebruiker van het dashboard is het fijn dat vergelijkbare gemeenten naast elkaar worden gezet en je dit niet zelf in de ranking hoeft uit te zoeken.

Derbys tussen gemeenten in het dashboard van het NK Tegelwippen

Wat kan beter?

De kaart laat allemaal hartjes zien voor de gemeenten die meedoen. Er is geen verschil in grootte van de hartjes op de kaart. Hierdoor kun je de gemeenten niet vergelijken. Logischer zou zijn geweest dat de nummer 1 gemeente (Rucphen) een groter hart zou hebben dat een gemeente die lager op de ranking staat.

Nog logischer zou een nummer 1 zijn geweest, maar nog leuker zou een stapel tegels zijn geweest; hoe hoger de stapel, hoe hoger de score van de gemeente.

De kaart van het NK Tegelwippen die beter kan door verschillen tussen de gemeente duidelijk te maken.

De derby’s nodigden uit om naar meer gemeentes te zoeken. Een mooie toevoeging zou zijn wanneer je zelf twee gemeente kunt vergelijken. Ik had mijn woonplaats graag op een makkelijke manier vergeleken met mijn geboorteplaats.

Winnaar NK Tegelwippen?

Dat gemeenten ermee bezig zijn zag ik duidelijk in Arnhem. Ik vond in een straat deze vlaggetjes. Mooi gedaan, maar ze gaan Rucphen waarschijnlijk niet meer van hun troon stoten.

Heb je ook een dashboard wat je inspireert en waar ik eens naar zou moeten kijken? Of heb je aanvullingen over goede of verbeterpunten van dit dashboard? Laat het achter in de opmerkingen.

Vlaggetje van Arnhem met 7 gewipte tegels.
Gemeente Arnhem – plaats 23

Dashboard tips van een real-life paars-roze dashboard

Dit real-life paars-roze dashboard kwam ik tegen op het Tweetakt festival. Het is gemaakt voor de voorstelling Dashboard; een emotionele filmische minitrip over eenzaamheid en het sociaal isolement in een wereldstad. Het dashboard staat voor de taxi waarin deze minitrip plaatsvindt.

Dashboard is tot zondag 19 september te zien ervaren.

Dashboard of geen dashboard?

Dit is een dashboard en wel het zogenoemde midden-dashboard met de bediening van de audio en temperatuurregeling. Als boegbeeld voor de voorstelling een prima dashboard, maar het heeft weinig overeenkomsten met een online dashboard zo zonder doelen, resultaten, grafieken en tijdslijnen. 

Of toch? Het blijft interessant om te kijken wat er van dit dashboard te leren is.

Hieronder 3 dingen die ik weer eens bevestigd kreeg in het maken van een dashboard.

  1. Het gebruik wordt aantrekkelijk gemaakt. Het dashboard was van een zachte stof gemaakt en nodigt meteen uit om aan te zitten. Daarbij is het kleurgebruik bijzonder en opvallend.
  2. De gebruiksvriendelijkheid is hoog. De knop die ingedrukt moet worden om de ‘radio’ aan te krijgen, wordt meteen gevonden door een minderjarige.
  3. Het dashboard is overzichtelijk. Er is ruimte tussen de verschillende onderdelen én het dashboard is grotendeels symmetrisch. Dat laatste doe ik bijna nooit in het maken van online dashboards, maar dat ga ik wellicht eens proberen.

Puntjes van kritiek zijn er ook, al is dat flauw. Maar hier gaat die dan toch. Een dashboard zou zo overduidelijk moeten zijn; dat het niet de titel ‘dashboard’ hoeft te hebben. Maar ja, flauw dus.

Een wereldkaart in je dashboard

Je hoeft me niet te geloven als ik zeg dat Excel “makkelijker is dan je denkt“, maar doe het in dit geval maar wel. Geloof me; het toevoegen van een wereldkaart in je dashboard is makkelijk. Heel makkelijk. Excel geeft zelfs een suggestie van een kaartje als je met een lijstje komt.

Wereldkaart van geluk in Excel
Wereldkaart van geluk

Hoe maak je een wereldkaart in je dashboard?

  1. Selecteer de gegevens voor je wereldkaart. Het helpt bij de volgende stappen als de kolom een naam heeft zoals country of land. Maak je een kaart van Nederland, dan helpt het als je provincie of stad als kolomnaam hebt.
  2. Kies via Invoegen (Insert) voor de kaart. Deze is niet te missen, het is een wereldbol.
Kaart maken in Excel
Kaart maken in Excel

3. Met deze twee stappen is je kaart in principe klaar, al zegt de kaart nog niet veel en oogt die rommelig. Selecteer bijvoorbeeld de legenda en haal ‘m weg, zoals in afbeelding links.

4. Kies voor de leesbaarheid van je kaart voor 1 kleur, zo vergelijk je makkelijk de hoge waarden en lage waarden op de wereldkaart (zie afbeelding rechts). KLAAR.

Legenda weghalen uit Excel wereldkaart
Legenda weghalen
Kleur kiezen in Excel voor wereldkaart
Kleur kiezen

Een kaart van Nederland in je dashboard

In dezelfde vier stappen (misschien 3, als je kleurinstellingen bewaard blijven) is een andere kaart over het geluk in Nederland gemaakt. De gegevens van de provincies komen van het CBS – geluksbeleving en tevredenheid.

Het gaat slecht met de wereld, maar goed met de wereldbevolking

Een collega wees me een tijd geleden op ‘het meest deprimerende dashboard ooit’.

Meest deprimerende dashboard van de wereld

Het Bloomberg klimaat dashboard heeft een nogal een deprimerende boodschap. De noodsituatie waarin de aarde, het klimaat en de natuur verkeerd, wordt nog eens benadrukt door het kleurgebruik. Of eigenlijk juist het gebrek hieraan; er is alleen maar zwart.

Meest positieve dashboard van de wereld

Als tegenhanger zocht ik naar een dashboard met een meer positieve inslag. Ik vond niet veel meer dan covid dashboards over het aantal positief geteste mensen.

Gelukkig is er Hans Rosling, die ook na zijn dood blijft inspireren met data en dashboards. Met de gegevens uit gapminder.org kun je zien dat de wereld een mooiere plek aan het worden is.

We worden als wereldbevolking steeds ouder, er sterven minder kinderen, we krijgen gemiddeld minder kinderen, het inkomen stijgt en de verdeling van dit inkomen is gelijker verdeeld. Er leven daarnaast meer mensen in democratieën en het aantal conflicten in de wereld daalt. In dit artikel van het Word Economic Forum kun je de details hierover vinden.

Wereldwijde inkomensdistributie uit 1800, 1975 en 2015
Wereldwijde inkomensdistributie uit 1800, 1975 en 2015

De wereld wordt beter voor haar bevolking

Zijn gegevens én vooral zijn populaire TED talk laat daarnaast ook zien dat de tweedeling over de wereld niet klopt. De tweedeling “Rijke, westerse landen met kleine families en lang leven” vs. “Arme landen met grote families en korte levens” klopt niet meer.

Deze analyse van de wereld vind je vanaf 2 minuut 7, maar ik kan je aanraden om gewoon vanaf het begin te kijken; Hans Rosling maakte data interessant. Vanaf 5:50 gaat het over de inkomensspreiding en dat gelukkig steeds minder mensen van 1 euro moeten rondkomen.

Wil je jezelf testen over je wereldbeeld? Doe dan de test op Gapminder en test of je slimmer bent dat een chimpansee (of andere wereldbewoners).

Hans Rosling bij zijn TED talk over de wereldbevolking.
Foto uit TED talk van Hans Rosling

Onbewust je mandje vol

Ons koopgedrag vindt in de hersenen, onbewust door onszelf plaats. Dat is in het kort de samenvatting van Buyology. Martin Lindstrom legt in zijn boek uit dat de mens geen rationeel wezen is, maar dat we kopen op emotionele basis.

Als je mensen vraagt waarom ze een bepaald merk in hun winkelwagen stoppen, dan komen ze vaak niet verder dan ‘gewoon’ of ‘leek me leuk’. De keuzes die mensen maken, maken ze onbewust. In plaats van te vragen waarom mensen iets kopen, kun je de verkoopcijfers van een product of het succes van een televisieprogramma beter voorspellen met hersenscans dan met ingevulde vragenlijsten.

Buyology kaft van het boek met Nederlandse titel koop mij.
Buyology – Koop mij

Wat doen je hersenen?

In je hersenen zijn er somatic markers; verkorte weggetjes in je hersenen die je onbewust hebt gemaakt door associaties die je al je hele leven aan het verzamelen bent. Door deze somatic markers kost het maken van keuzes minder moeite en neem je ook snel (aankoop) beslissingen.

Reclamemakers spelen daar zichtbaar op in door bijvoorbeeld gebruik te maken van een puppy om duidelijk te maken hoe zacht hun wc-papier is. Ze creëren ook somatic markers op minder zichtbare manieren om je zo voor hun merk te laten kiezen.

Buyology – samenvatting in 1 beeld

Sluikreclame en subliminale boodschappen

Sluikreclame bijvoorbeeld. Dit werkt vooral goed wanneer een product een integraal onderdeel is van een programma of essentieel is in een verhaal. Het beeld dat het product oproept, blijft in je hersenen ‘hangen’ als associatie.

Minder zichtbaar is een subliminale boodschap; een boodschap in een media-uiting die niet bewust wordt opgemerkt door de ontvanger. Het is op diverse manieren beelden oproepen die een merk aantrekkelijk maken, zodat je positieve associatie krijgt bij dat specifieke merk. Voorbeelden genoeg:

  • Door zogenoemde spiegelneuronen in de hersenen, imiteren we gedrag van mensen die we bewonderen of mensen die op ons lijken. Onbewust kopen we wat beroemdheden of bekenden ons aanbieden, wat ons een fijn gevoel geeft of wat we ‘ergens’ van herinneren.
  • Een fijne combinatie van geuren en beeld zorgt dat we een goed gevoel krijgen bij een product of een plek en dat wordt opgeslagen in de hersenen.
  • Controverse herinneren we ons goed, daarom ‘verkoopt seks’, omdat in reclame steeds de controverse rondom seks wordt opgezocht.

Beroemdheden, religie en rituelen

Beelden van religie en sterke merken activeren dezelfde hersendelen bij proefpersonen. Merken gebruiken daarom kenmerken uit de religie, waaronder

  • een duidelijk doel of missie communiceren;
  • kopers het gevoel geven ergens bij te horen en
  • een wij-tegen-zij gevoel creëren.

Rituelen helpend daarbij. Voorbeelden van rituelen zijn het langzaam inschenken van Guinness bier of het citroentje in het corona flesje. Het geeft kopers een gevoel van controle, je hersenen reageren hier positief op en jij daardoor ook.

Al deze activiteiten zorgen ervoor dat je positieve beelden associeert met het merk en dat de somatic markers in je hersenen sterker worden. De volgende keer dat je het product ziet, hebben je hersenen al besloten dat je het in je mandje gaat stoppen.

Waarom deze samenvatting van Buyology?

Ik wil meer boeken lezen. Om die reden lees ik boeken van mijn wish list. Van deze auteur las/lees ik zowel Small Data en Brandwashed. Van elk boek schrijf ik een samenvatting van maximaal 500 woorden, probeer ik het boek in 1 grafiek samen te vatten en ‘streep ‘m van de lijst’. Boeken uit mijn boekenkast krijgen dezelfde behandeling en geef ik weg.

Voor dit boek maakte ik voor een quiz van 10 verhalen die mij opvielen bij het lezen van dit boek. Mooie verhalen en sprekende voorbeelden die verloren gaan in een samenvatting van 500 woorden, krijgen via deze quiz wel de aandacht.

Dashboard Game of Thrones

Op het moment kijk ik, waarschijnlijk als een van de laatsten in dit land, Game of Thrones. Bij het kijken van seizoen 1 en 2 heb ik dankbaar gebruikt gemaakt van de samenvattingen, stambomen en andere online overzichten om een beetje begrip te krijgen van de familieverhoudingen en gebeurtenissen in de serie. Het aantal dashboards wat door fans over deze serie is gemaakt is ook om van te smullen; hieronder vijf dashboards over Game of Thrones die ik tegenkwam.

1. GoT dashboard – veldslagen en schermtijd

In dit Game of Trones dashboard geeft een overzicht van de veldslagen en de karakters tot en met seizoen 6 in Tableau. 

Op de kaart van Westeros kun je locaties van veldslagen selecteren, vervolgens krijg je informatie over de twee strijdende partijen. Vooral de verhouding van de twee strijdende legers is mooi weergegeven in een halve donut. Ik mis overzichtelijke informatie wanneer de strijd heeft plaats gevonden.

Eronder wordt de schermtijd van elk karakter overzichtelijk weergegeven in cirkels; hoe groter de cirkel, hoe meer schermtijd voor dit karakter. Een klik op de cirkel geeft je meer informatie over het karakter. Helaas staan de cirkels niet op een logische volgorde; karakters die bij hetzelfde huis staan vreemd genoeg niet bij elkaar in de buurt.

Dashboard Game of Thrones veldslagen en schermtijd

2. GoT dashboard – doden per karakter

Een originele invalshoek: het dodendashboard met het aantal doden dat de verschillende karakters op hun naam hebben staan. Het dashboard is gemaakt in Tableau en David Murphy van Datasaurus-rex heeft alle doden zelf lopen bijhouden.  Wat een werk! Het levert gedetailleerde gegevens op. Wanneer je rechtsboven over 1 van de rode cirkels gaat, krijg je in het pop-up-scherm informatie over de dode te zien. Elke dode in de serie heeft van Murphy een uniek nummer gekregen.

Het overzicht oogt wat rommelig, deels door de gekozen kleuren, maar ook omdat sommige karakters 10x zoveel doden op hun naam kunnen zetten dan anderen. Dat maakt het lastig om een goede schaal voor de grafieken te kiezen.

De episode breakdown rechts onderin is zoals een tabel of grafiek moet zijn. Het bevat veel informatie, maar is toch helder. Je ziet in 1 oogopslag dat in elk seizoen de laatste en voorlaatste aflevering de meeste doden te betreuren zijn (of je verheugd je erop, dat kan ook) en dat het aantal afleveringen zonder doden op 1 hand te tellen is.

Dashboard Game of Thrones doden per karakter

3. GoT dashboard – karakters & waardering afleveringen

Dankzij TrumpExcel staat er ook een Excel dashboard in deze lijst. Het geeft een overzicht van de karakters en afleveringen tot en met seizoen 4. In de blog vind je een video-uitleg (van een uur!) hoe het dashboard is gemaakt.

Het is niet het mooiste dashboard, maar geeft als een van de weinige dashboards informatie over de waardering van de afleveringen (IMDb) en hoeveel er in de US naar elke aflevering werd gekeken. 

Door op een karakter klikken in de tabel links onderin krijg je een foto, de status en achtergrond informatie van het karakter te zien. Je vindt ook informatie over hoe ze zijn doodgegaan (wel een spoiler als je nog niet bij die aflevering bent aangekomen). Dat je op zo’n manier foto’s en informatie kan laten zien in Excel wist ik niet. 

Excel dashboard Game of Thrones

4. GoT dashboard – voorspellingen

Dat een dashboard ook teveel informatie kan bevatten, bewijst het complete analyse dashboard van Annabelle Rincon. Het bestaat uit 4 (!) verschillende dashboards van de eerste 6 seizoenen, waarin Rincon van alles analyseert (inclusief Twitter stemmen) om te voorspellen wie de volgende koning(in) zal worden. 

Uiteindelijk komt er geen eenduidig antwoord op die vraag.

Dashboard Game of Thrones voorspellingen

5. GoT dashboard – schermtijd

In dit dashboard van Adam E. McCann wordt de schermtijd het mooiste vorm gegeven voor de eerste 5 seizoenen. Het is een tijdslijn die dikker wordt als er meer schermtijd is en natuurlijk stop als je doodgaat. Fijn is ook dat de karakters per huis zijn gegroepeerd. 

Dashboard Game of Thrones schermtijd

Wat kan je leren van deze dashboards?

  • Een dashboard MOET visueel aantrekkelijk zijn. Hoeveel bewondering ik ook heb voor het werk van TrumpExcel, en hoeveel ik ook geloof dat Excel een belangrijk software programma in je werk kan zijn; de andere dashboards zien er toch beter uit.
  • Hou het simpel. Heel simpel. In bijna alle dashboards staat een overzicht van schermtijd, maar het komt alleen goed uit de verf in het dashboard dat alleen daar over gaat. 
  • Wees duidelijk in wat je wil vertellen. Een dashboard over de doden? Morbide maar duidelijk. Een dashboard over veldslagen en schermtijd? Mogelijk. Een dashboard over schermtijd, legergrootte, overlevingskans, de match met het boek en een twitterpoll? Nee. 
  • En… je kunt in Excel ook foto’s of afbeeldingen laten zien, afhankelijk van een keuze die een gebruiker maakt. Wanneer het handig zal zijn, weet ik nog niet.

Tijdslijn schermtijd & netwerkanalyse

Met uitzondering van het dodendashboard geeft elk dashboard hierboven de schermtijd  van de karakters. Dit is dan vaak een overzicht tot en met een bepaald seizoen; het liefste zie ik dit van de verschillende afleveringen en door ‘de tijd’ heen. Natuurlijk was er iemand die dit al had gedaan, via Reddit vond ik een interactieve tijdslijn van de de schermtijd van de karakters per aflevering.

Als kijker wil ik ook graag weten hoe in al die seizoenen de verhoudingen tussen de verschillende karakters liggen bijvoorbeeld door een netwerk analyse. En gelukkig is daar Network of Thrones (afbeelding rechts): ik kon ‘m lol op.

Dropdown-lijst maken

Met een dropdown-lijst kan de gebruiker van je dashboard zelf bepalen wat ze wil zien. Daardoor wordt een dashboard direct een stuk interessanter.

In de voorbeelden hieronder zie je dropdown-lijsten in het vaandel van een vakantie dashboard (links) en als keuze linksboven in het internationale vrouwen dashboard (rechts).

Hoe maak ik een dropdown-lijst?

Een dropdown-lijst maak je via Data Validation (uit menu Data). Dit geldt zowel in Excel als Google Sheets.

Kies vervolgens voor ‘Lijst’ en selecteer (in dit geval) de landen in kolom B als de gegevens voor de lijst. Al deze landen staan nu in de dropdown-lijst en zijn nu een keuze voor de gebruikers.

Vervolgens wil je de juiste gegevens in je dashboard laten zien; als iemand kiest voor Jamaica in de dropdown-lijst, wil je dat ze de gegevens van Jamaica in het dashboard ziet. Dit kan je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld met de ALS (IF) formule of met VERT.ZOEKEN (VLOOKUP).

Doughnut Economics

Een samenvatting van 500 woorden van Doughnut Economics van Kate Raworth:

De economische theorieën die scholieren en studenten voorgeschoteld krijgen en die aan de basis staan van politieke keuzes zijn toe aan een update. In Doughnut Economics van Kate Raworth worden 7 oude manieren van economisch denken (uit de 20e eeuw) vervangen voor 7 nieuwe manieren. Raworth belooft dat je met het lezen van dit boek een econoom uit de 21e eeuw zult zijn.

De oude manier van economisch denken klopt niet

In de oude manier:

  1. meten we vooruitgang met BBP;
  2. is de markt een wisselwerking tussen bedrijven en huishoudens;
  3. is de mens een rationeel wezen;
  4. komt er door de markt altijd een eerlijke prijs tot stand;
  5. lost economische groei ongelijkheid;
  6. lost economische groei milieuverontreiniging op;
  7. én moet er altijd groei zijn.

Waarom klopt deze oude manier van denken niet?

De oude manieren van economisch denken hebben de afgelopen decennia laten zien dat ze niet kloppen, zowel door ervaring als door onderzoek.

  1. Vooruitgang meten door de groei van het BBP is te beperkt, hoe zit het welzijn van mensen en de status van onze leefomgeving?
  2. De markt is niet gelimiteerd tot bedrijven en huishoudens, maar kent eveneens wisselwerkingen in de samenleving en met de aarde.
  3. Een mens maakt als sociaal wezen beslissingen niet alleen op basis van kosten en baten. (Wat ik ook al in Drive las).
  4. De markt komt niet tot een eerlijke prijs door vraag en aanbod, het systeem is complexer dan dat met feedback loops en interactie.
  5. Rijken worden rijker en armen worden armer. Samenlevingen met een grotere ongelijkheid groeien als samenleving minder hard.
  6. Landen met een ‘sterke’ bevolking (weinig inkomensverschillen, goed opgeleid, mensenrechten) hebben minder milieuverontreiniging.
  7. Groei is het begin van het model, maar het model was niet af. Ontwikkeling is als een appelboom; de boom is op een gegeven moment uitgegroeid, maar je kunt er jaarlijks de vruchten van plukken.

Waarom gebruikte we de verkeerde modellen?

Een beeld is sterker dan 1.000 woorden en in de economische theorie zijn verkeerde beelden en onvolledige modellen gebruikt. De bedenkers van de theorieën gaven in sommige gevallen aan dat de theorie niet buiten een bepaalde context te gebruiken was, dat het model niet af was of dat er nog onvoldoende data was.

De theoretische modellen, de beelden waren echter zo goed in hun eenvoud, dat ze breed werden verspreid en in ons hoofd zijn blijven hangen.

De nieuwe manier van denken: de donut

Kate Raworth introduceert 7 nieuwe manieren van denken en introduceert de donut. Het doel is een evenwichtige manier van leven, op de donut. Geen mens komt iets tekort op 12 gebieden waaronder onderwijs, gelijkheid, voedsel en gezondheid. Aan de andere kant wordt de omgeving niets overvraagd in de vorm van klimaatverandering, vervuiling en tekort aan drinkwater.

De donut is eenvoudig te tekenen en blijft zo goed hangen. De onderliggende modellen zijn complexer, maar daarmee dichter de waarheid dan de oude modellen ooit waren.

Waarom deze samenvatting?

Ik wil meer boeken lezen. Om die reden lees ik boeken van mijn wish list, schrijf ik er een samenvatting van maximaal 500 woorden van, probeer ik het boek in 1 grafiek samen te vatten en ‘streep ‘m van de lijst’. Boeken uit mijn boekenkast krijgen dezelfde behandeling en geef ik weg.

Voor dit boek maakte ik voor het eerst een quiz van 5 feiten en anekdotes die mij opvielen bij het lezen van dit boek. Verhalen en punten die verloren gaan in een samenvatting, komen hierin wel terug.

De donut samengevat in 1 tekening: laten we op de groene donut blijven met z’n allen zonder rode tekorten voor mensen of het (rode) overvragen van de planeet.

Een afvinklijst maken in Excel

Wil je de voortgang van een project goed bijhouden, digitaal je to-do lijsten maken of (net als ik) nu eens serieus aan de slag met je goede voornemens? Een afvinklijst maken in Excel kan hierbij helpen. Je kunt zo’n lijst maken in Excel of Google Sheet. 

Mijn tip? In Google Sheets is het maken van een afvinklijst een stuk makkelijker dan in Excel en het is ook makkelijker om er vervolgens berekeningen mee te doen. Beide mogelijkheden leg ik hieronder uit.

Een afvinklijst in Google Sheet

  1. Selecteer de cellen in je Google sheet waar je een afvinklijstje in wilt maken. 

2. Selecteer in het menu Invoegen > Selectievakje

Afvinklijst maken in Google Sheet

3. In de cel staat nu een selectievakje.

Afvinklijst in Google Sheet
Je bent klaar; afvinklijst in Google Sheet

Je kunt nu verder rekenen; je kunt bijvoorbeeld het aantal afgevinkte to-to’s optellen of het percentage van je gehaalde doelen berekenen. Wil je het aantal afgevinkte doelen optellen, neem dan de volgende stappen:

4. Gebruik de formule AANTAL.ALS; selecteer als bereik de cellen met de selectievakjes; en als criterium ‘true’. De formule voor selectievakjes die in D16 tot en met D20 staan wordt dan als volgt

 =AANTAL.ALS(D16:D20;”true”)

Waarom rekenen met true en false? Google geeft automatisch de waarde ‘true’ aan de selectievakjes die zijn aangevinkt. Niet-aangevinkte selectievakjes krijgen waarde ‘false’.

Een afvinklijst in Excel

1. Zorg dat je het tabblad ‘ontwikkelaars’ tussen je tabbladen hebt staan. 

Heb je die niet? Voeg het tabblad dan toe via het Excel hoofdmenu bovenin. Kies voor Voorkeuren (Preferences) > Ribbon & Toolbar. In de rij rechts vink je Ontwikkelaars (Developer) aan. Klik op opslaan. 

2. Selecteer in het tabblad Ontwikkelaars > Invoegen > Selectievak (Checkbox)

Developer menu in Excel

3. De cursor verandert nu van een ‘groter’ kruisje naar een kleiner kruisje. Klik waar je het selectievakje wilt hebben.

4. Pas het selectievakje aan door bijvoorbeeld de tekst aan te passen of weg te halen, de grootte van het vak je aan te passen.

5. Je hebt nu een selectievakje, deze staat NIET in een specifieke cel. Dit heeft als voordeel dat je het selectievakje overal kunt plaatsen in bestand, het gaat wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid.

Wil je hier het aantal afgevinkte doelen optellen, neem dan de volgende stappen:

6. Koppel de waarde van elk selectievakje aan een cel. Selecteer het selectievakje en klik met rechtermuis zodat het volgende menu veld verschijnt.

7. Kies voor Format Control en selecteer de cel waarmee je het selectievakje wilt koppelen. In het voorbeeld hieronder is het selectievakje van taak 5 gekoppeld aan cel A10. Omdat dit selectievakje niet is aangevinkt, krijgt cel A10 waarde ‘false’.

Afvinklijst koppelen aan een cel

8. Gebruik de formule AANTAL.ALS (of COUNT.IF) met als bereik A6 tot en met A10 en als criterium ‘true’. De formule wordt (in het Engels):

=COUNTIF(A6;A10;TRUE).

Liever niet zelf een afvinklijst maken?

Het maken van een afvinklijst in Google Sheet is erg simpel. Door de opzet van dit overzicht (met wekelijks doelen afvinken) is het in dit geval aan te raden om Google Sheet te gebruiken. Het invoegen van een selectievakje gaat in Google Sheet is simpel en er vervolgens berekeningen mee maken gaat in Sheets veel simpeler.

In Excel kun je ook selectievakje gebruiken, zorg dan wel dat je het developer tabblad zichtbaar hebt gemaakt. 

Update: het bestand met de doelen uit deze blog is niet meer te downloaden. Een nieuw bestand voor 2022 vind je in deze blog.

Afvinklijst met wekelijkse doelen 2021
Overzicht met wekelijkse afvinklijst

Een budget dashboard maken

Naar aanleiding van No Spend November maakte ik dit budget dashboard. Wil je zelf ook overzicht in je uitgaven en je budget vergelijken met je uitgaven? Gebruik dan dit overzicht als inspiratie om zelf je budget dashboard te maken.

No Spend November

No Spend November is een goede manier om te kijken hoeveel geld je uitgeeft en waar je kunt besparen. 2 jaar geleden deed ik eerder mee en dit jaar wilde ik 1) geen extra uitgaven doen naast de vaste lasten (Sinterklaas cadeau’s en geplande verjaardagscadeau’s mochten wel); 2) minder geld aan boodschappen uitgeven en 3) een beter overzicht krijgen in mijn uitgaven.

De resultaten:

  • Ik gaf meer geld uit dan gepland omdat ik voor werk iets wilde uitprinten; tóch naar kantoor ben gegaan (in de planning stond dat ik nog zou blijven thuiswerken); mijn studieschuld afloste en een cadeau voorschoot. Geen extra geld uitgeven naast vaste lasten is dus niet gelukt.
  • De boodschappen doen we van de gezamenlijke rekening en helaas; we zijn juist meer geld aan boodschappen gaan uitgeven deze maand. Vast de chocolade kruidnoten. Niet gelukt.

Wat wel goed ging? Ik heb maandelijkse donatie en mijn tweede telefoonnummer (die ik al maanden niet meer gebruikte!) opgezegd en bovendien mijn studieschuld afbetaald. Dat gaat me bijna 100 euro in de maand schelen.

Verder maakte ik, geïnspireerd op dit gratis maandelijkse budget template uit Google Sheets een maandelijks overzicht van mijn uitgaven. 

Budget dashboard van Google Sheets

Budget dashboard maken

Voor het dashboard zul je eerst de gegevens van je bankrekening moeten downloaden en vervolgens moeten categoriseren. Zo kun je per maand de categorieën in een tabel zetten en je geplande budget, het resultaat en het verschil naast elkaar zetten.

Overzicht betalingen categoriseren voor dashboard

De uitgaven en inkomsten tabel

Het geplande budget kun je zelf per maand bepalen en invullen. Met een SOMMEN.ALS formule, bereken je hoeveel je in een maand daadwerkelijk hebt uitgegeven aan die bepaalde categorie. In het algemeen is de formule:

=SOMMEN.ALS(OptelBereik;BereikCriteria1; Criteria1; BereikCriteria2; Criteria2)

In deze tabel gaat het dan om de volgende gegevens:
OptelBereik: de uitgegeven euro’s (in kolom G, in tabblad Data)
BereikCriteria1: de kolom waarin de categorie staat (in kolom J, in tabblad Data)
Criteria1: de categorie (in hetzelfde blad, in cel B27)
BereikCriteria2: de kolom waarin het maandnummer staat (in kolom L, in tabblad Data)
Criteria2: de maand (voor maand november; 11)

De categorie voor criteria1 kun je zelf in de formule typen, of je kunt in de formule verwijzen naar de cel waar de betreffende categorie staat. Het laatste heeft de voorkeur, zeker als je de formule ook voor andere categorieën maakt. De formule kun je dan makkelijk doortrekken en hoef je deze niet steeds opnieuw te maken. 

=-SOMMEN.ALS(Data!G:G;Data!J:J;B72;Data!L:L;11)

Voor de formule staat een min (-), in de gegevens die ik via mijn bank downloadde, staan uitgaven (logischerwijs) met een negatief getal aangeduid. Sommige banken hebben een extra kolom met ‘bij’ of ‘af’. Dan hoef je het negatieve getal niet meer positief te maken.

Maandoverzicht en tabel

Links in het maandoverzicht staat de naam van de maand en het maandresultaat (bijvoorbeeld in cel C59). Het maandresultaat is niets anders dan de uitgaven van de inkomsten af te halen. Als er geld overblijft wil ik dat er staat, “Deze maand bespaard” en als er meer geld uitgaat dan binnenkomt, dan wil ik dat er staat “Deze maand uitgegeven”. Dat doe je met de ALS formule: 

=ALS(C59<0;”Deze maand uitgegeven”;”Deze maand bespaard”)

De grafiek over geplande vs. gerealiseerde inkomsten en uitgaven maak je met een kolomdiagram. Standaard krijg je 4 kolommen, maar die kun je over elkaar schuiven zodat je ze beter kunt vergelijken en je dashboard er ook nog eens beter uitziet. Je kunt dit als volgt doen:

1. De kolommen met de geplande uitgaven geef een donkere lijn en geen vulling;

2. De kolommen met het resultaat geef je een transparante lijn en een lichte vulling;

3. Kies voor 100% serie overlap.

Grafiek met planning en uitgaven samenvoegen in 1 kolom

Budget dashboard nog verder aanpassen?

In dit geval heb ik voor de andere maanden het gehele overzicht gekopieerd en in hetzelfde tabblad gepakt. Dan is het een kwestie van de maand aanpassen in het overzicht en de formules aanpassen. Nog niet het ideale interactieve dashboard wat ik voor ogen had, maar het begin is er!