Vals spelen in de marketing

De Paarse Koe van Seth Godin is in 5 woorden samen te vatten; “een succesvol product is opmerkelijk.” Een goed product hebben of een goede dienst leveren maakt je niet succesvol; je moet een opmerkelijk of buitengewoon product hebben. 

Het kan opmerkelijk snel, langzaam, mooi, lelijk, exclusief of goedkoop zijn. Het maakt niet uit, zolang het maar opmerkelijk is.  

Om je bedrijf succesvol te maken zijn er volgens Godin twee stappen;

  1. Bedenk een opmerkelijk product of dienst; de Paarse Koe.
  2. Melk je product of dienst uit, terwijl je werkt aan een nieuwe Paarse Koe, want na verloop van tijd is je Paarse Koe uit stap 1 niet meer opvallend.

Een Paarse Koe samengevat

Een Paarse Koe spotten in een weiland vol zwartbonte koeien is makkelijk, maar een Paarse Koe bedenken wanneer je alleen maar zwartbonte koeien kent, is een uitdaging. Het boek van Godin zit vol met -vetgedrukte- tips en vragen om je te helpen een Paarse Koe te bedenken.

Veel van deze tips zijn samen te vatten in het advies om vals te spelen. Zo speelt Ikea vals door geen kant-en-klare meubelen te verkopen, Hummer speelde vals door grote, lelijke en inefficiënte auto’s te verkopen en kledingmerk Able speelt vals door hun lonen online te zetten.

Wees een paarse koe door vals te spelen

Vals spelen kan door vraagtekens te zetten bij de 4P’s of 7P’s uit de marketing Mix zoals prijs, product of promotieen de grenzen in deze P’s op te zoeken. Godin stelt in het boek onder andere de volgende vragen die kunnen helpen opvallend te worden:

  • Hoe zorg je ervoor dat je product wordt geparodieerd in Zondag met Luback?
  • Kun je de (harde?) waarheid van je product vertellen in je promotie?
  • Wat kun je doen om de verpakking van je product te laten opvallen?
  • Kun je de prijs van je product met 30% verhogen of verlagen? 
  • Welke service kan je toevoegen aan het ontwerp van je fysieke product?
  • Hoe maak je je product of dienst persoonlijk voor je klant?
  • Wat is de meest onveilige manier om promotie te maken voor jouw product? 

Richt je op een niche groep van gebruikers

Een opmerkelijk product vindt niet iedereen in eerste instantie interessant. Dat is niet erg en juist wenselijk. Godin legt uit dat je je Paarse Koe in het begin wilt aanbieden aan een kleine groep early adopters, de niezers. Bij de Hummer waren niezers mensen die graag in een opmerkelijk grote, lelijke en inefficiënte auto rijden.

Het is belangrijk dat er enkele niezers of ambassadeurs van je product tussen die early adopters zitten, die anderen over je product vertellen. Deze niezers trekken de meer mensen aan, zodat je je product kunt gaan uitmelken. 

Waarom deze samenvatting?

Boeken moeten gelezen worden. Om die reden lees ik boeken uit mijn kast nog 1 keer, schrijf ik een samenvatting van maximaal 500 woorden, vat ik het boek samen in 1 grafiek en geef ik het weg.

Wil je dit boek  -Nederlandse versie, inclusief mijn sticky notes- lezen? Ik heb ‘m uit, laat me weten als je ‘m wilt hebben, dan stuur ik ‘m naar je op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.